08 May 2006

thinking...

From 'Gubra's movie poster ..
" Why do we hurt the most ppl we love the most ..?"

And my version would be...
" Why do we disappoint the most ppl we want to impress the most..?"

Hmm...

Just some stuffs to fill my mind tonite.

2 comments:

Folgore said...

Persoalan menarik.. Pada pandangan saya, ada kemungkinan jawapannya sebegini:

Orang yang kita nak impress tu suka makan kangkung, maka di belakang rumah kita tanam kebun kangkung. Kerana ingin impress dia supaya tiap2 kali dia dtg rumah kita, kita leh kasi dia makan kangkung fresh, mcm2 kita usahakan utk jadikan tanaman kangkung itu subur. Tapi tak subur2 jugak..

Sampailah satu masa, bila kita duduk dan berfikir puncanya, baru kita sedar.. Tanah belakang rumah tu sesuai untuk tanam terung je rupanya.. Tak sesuai untuk kangkung.. Time tu la baru kita tau yg selama kita buang masa tanam kangkung tu, selama berhempas pulas jenuh dok mencangkul, mcmbaja, menyiram, rupa2nya nak ajar kita satu benda: "Tanah belakang rumah tu sesuai untuk terung".

Mcm tu jugak dgn usaha nak impress orang. Harapan orang kepada kita tinggi dan kita cuba memenuhi harapan mereka sebaik mungkin. Tetapi walaupun dah usaha berjuta2 kali, resultnya asyik gagal je, baru kita perasan yg sebenarnya kelebihan kita bukan pada bidang itu, tetapi pada bidang yang lain..

Di situlah baru kita kena pilih beberapa option:
1) Teruskan jugak usaha impress orang itu hingga berjaya walaupun tau kebarangkalian utk berjaya tu sgt tipis.
2) Terus beralih ke arah bidang yg kita lebih mahir, dan memperkasakannya.
3) Masih ingin terus mengorbankan diri untuk orang lain supaya dapat impress dia.
4) Pedulikan kehendak orang lain, utamakan kepentingan diri pada bidang yang lebih kita mahir, dalam masa yg sama membuka minda orang lain untuk menerima kita seadanya, dan membuka pandangan mereka terhadap kelebihan yg kita ada pada bidang yg kita mahir tadi..

Terpulang pada diri untuk masuk ke kategori yg mana.. Masing2 ada pro and con dia..

justme said...

ehehe..imahh..u are the best ! thanks...

no-lah...nothing big, just felt like i disappoint some ppl, not just some ppl, but individuals who have trust and faith in me..

the most important thing is... to prove to myself..