29 August 2006

penawar hati

"..Tuhanmu lebih mengetahui apa yang ada dalam hatimu; jika kamu orang-orang yang baik, maka sesungguhnya Dia Maha Pengampun bagi orang-orang yang bertaubat..." - ayat 25, Surah Al -Israa'.


"..Jika kamu menjauhi dosa-dosa besar di antara dosa-dosa yang dilarang kamu mengerjakannya, nescaya Kami hapus kesalahan-kesalahanmu ( dosa-dosa mu yang kecil ) dan Kami masukkan kamu ke tempat yang mulia ( syurga ) - ayat 31, Surah An Nisaa'


"..Sifat-sifat yang baik itu tidak dianugerahkan melainkan kepada orang-orang yang sabar dan tidak dianugerahkan melainkan kepada orang-orang yang mempunyai keberuntungan yang besar..." - ayat 35, Surah Al-Fushshilat.


"..Katakanlah: " Hai hamba-hamba-KU yang beriman, bertakwalah kepada Tuhanmu ". Orang-orang yang berbuat baik di dunia ini memperoleh kebaikan. Dan bumi Allah itu adalah luas. Sesungguhnya hanya orang-orang yang bersabarlah yang dicukupkan pahala mereka tanpa batas.." - ayat 10, Surah Az-Zumar.



" Dan belanjakanlah (harta bendamu) di jalan Allah, dan janganlah kamu menjatuhkan dirimu sendiri ke dalam kebinasaan, dan berbuat baiklah, kerana sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berbuat baik.." - ayat 195, Surah Al Baqarah



"..Barangsiapa yang mengerjakan amal saleh, baik laki-laki mahupun perempuan dalam keadaan yang beriman, maka sesungguhnya akan Kami berikan kepadanya kehidupan yang baik, dan sesungguhnya akan Kami beri balasan kepada mereka dengan pahala yang lebih baik dari apa yang telah mereka kerjakan.." - ayat 97, Surah An Nahl.

"..Sesungguhnya Allah tidak menganiaya seseorang walaupun sebesar zarrah, dan jika ada kebajikan sebesar zarrah, nescaya Allah akan melipatgandakannya dan memberikan dari sisi-NYA pahala yang besar.." -ayat 40, Surah An Nisaa'



.." Kerana itu, ingatlah kamu kepada-KU nescaya AKU ingat pula kepadamu, dan bersyukurlah kepada-KU, dan janganlah kamu mengingkari nikmat-KU "
- ayat 152, Surah Al- Baqarah



3 comments:

Adi Ramli said...

Bolehkah saya tahu mengapa ayat yang terakhir sekali itu diboldkan? Apakah penekanan yang ingin disampaikan oleh penulis kepada ayat yg diboldkan itu berbanding ayat2 lain?

Sekadar ingin tahu..

justme said...

eheh,(..firstly, 'penulis' ni cuma menyalin/menulis semula ayat2 Tuhan shj..)=]

ok,ok..be serious naz..=]

hmm..kenapa naz 'bold'kan ye...?

no particular reason, cuma bg naz, ayat terakhir ni paling mudah diingat, ringkas dan pendek..tapi maksudnye sgt hebat. " Engkau ingat AKU, AKU ingat kamu..". As simple as tht.

and..Adi ingat tak, Ust Paiman Jemo selalu sebut ayat ni dlm tazkirah dia.." ..azkuruunii, azkurkum..." Heh, selalu sgt diulangsebut, selalu sgt dengar..jd lekat dlm kepala. Plus im one of his biggest fan =],so this words kinda stick to my mind. Hmm..teringat sekejap, Ust berceramah di depan dengan raut wajah dia yang tenang tuh....

soo..does my answer satisfy ur query..? =]

Adi Ramli said...

Oooo..
Ok..
TQ..
Patut la tak teringat.. Rupa2nya time dia berceramah, aku slalu tertido.. Ahahahahah..

(Mat Yunoh pun cool gak apa..)
:)