09 January 2005

tersedar..tp lama mana tahannya?

what a waste of weekend..=/

hate myself when i keep repeating the same mistake, ..today, i read in the paper an article about 'nAfsu'. And now i know, what stage of nafsu im in. While reading it, a surge of 'keinsafan' came seeping inside me, .. what an eye-opener , and alhamdulillha, i came across the article in berita harian. Mungkin Allah nak beritahu aku mlli cara itu.

A litte bit about the article, i'll summarise it a bit lah. The rest , u can look up in berita harian ,sunday 9th january, written by wan esma. A nice food for thought. NAfsu ni dikategorikan kepada 3,' nafsu mutthmainnah, nafsu lawwamah, dan nafsu ammarah'. Paling tinggi darjatnya, ialah nafsu mutthaminnah , yg turut disebut dlm al-Quran, surah al-fajr kalau tak silap. Kita sama2 berusaha perbaiki diri, utk meletakkan diri dlm golongan org2 yg beruntung ni.

And also, in mingguan malaysia, there's an interview with Dr Jemilah Mehmood, President oF MERCY. As i was reading her stories when she went to Banda Acheh helping the tsunamis victims, i couldnt help but felt amazed and proud of her, and also feeling a bit ashamed of myself, comparing my contribution to hers. USia bukan penghalang utk buat kebajikan semampu kita. All of her time , dia cuba sumbangkan utk manfaatkan ilmu dia ke jln Tuhan, dgn cara dia sendiri. Aku pulak, nak masuk 23 thn dh hidup nih, apa bende berfaedah yg aku boleh banggakan?..Asyik buang masa dgn sia2 je, sdgkan aku tahu dan percaya, dlm diri aku, punya bnyk kelebihan2 yg Allah kurniakan dan pinjamkan, aku aje yg suka bertangguh dan tak menghargai masa. Kalau aku mati esok2 lusa, apa bekalan na kbibawa menghadap Tuhan. Antara 3 perkara yg manusia akan bawa selepas mati, ' sedekah jariah kita, ilmu yg dimanfaatkan, doa anak2 yg soleh'..aku terasa takde apa2. YA Allah, beri aku peluang lagi, ..aku takut nak menghadap-Mu sekarang dlm keadaan aku yg begini...

Membaca pengalaman Dr Jemilah di Banda Acheh, air mata aku tumpah utk entah ke brp kali. Simpati dgn nasib kanak2, kasihankan ibu dan bapa yg sasau mencari anak yg hilang, menangisi penderitaan dan kesakitan mangsa yg cedera parah dlm keadaan sungguh kekurangan, dan insaf ..Kuasa Tuhan, Masya Allah. Kalau takde bende2 seperti ini, manusia pastinya akan terus hanyut..disedarkan sejenak agar manusia ingat, janji TUhan itu benar, Kuasa Dia yag Maha HEbat, sekelip mata malapetaka mengubah segala2nya.

aku kena stop dulu..nanti 'banjir' lagi..

No comments: