26 April 2006

in the same 'drain'...again.

I need a miracle…


I've read somewhere, I think in one of the Andrew Matthews motivational series, that when bad thing happens, it’s because the world is teaching us sthg. And if the bad things keep repeating itself in front of us, it’s because we haven’t really learn from it, and the world has to teach us again. Until we finally learn and get it. Hmm…

Why I never learn from mistakes.....


When I think about it, reflecting my life..what is stated in Quran is true.. “..Sesungguhnya Allah tidak menganiaya manusia sedikit pun, akan tetapi manusia jualah yang menganiaya diri mereka sendiri..”
– Surah Yunus :44

Kita dh tahu kalau makan banyak manis dan berlemak, tak jaga kesihatan, risikonya macam2 penyakit nanti..tapi kita buat jugak.
Kita pun tahu kalau nak jadi orang berjaya dan berguna, kalau nak hidup senang.. kena bersusah-susah dahulu, berkorban masa dan tenaga..tapi tetap nak bermalas2 dan tak berdisiplin…macam mana nak berjaya…(dan macamana nak buat elok dlm exam ?!)
Dan kita juga tahu, hidup kat dunia ni sekejap je, pinjaman sahaja, tempat kita singgah..tapi persediaan aku hanya setakat mana, sedangkan ajal mati sesuatu yg pasti, dan rahsia…

Tuhan dah bagi peluang, sentiasa bagi peluang…kita yang sia-siakan bila tak gunakan peluang yang diberi dgn baik.
Tuhan dh beritahu dan ajar melalui al-Quran, malah diulang-ulangnya lagi, kita sahaja yg tak pernah nak ambil pengajaran..


Memang-lah kita yang aniaya diri kita sendiri sebenarnya.


“ Dan sesungguhnya telah Kami mudahkan Al-Quran untuk pelajaran, maka adakah orang yang mengambil pelajaran ?”…
- Surah al-Qamar : 17, 22, 32, 40.


Issks…

4 comments:

ghoyye said...

frankly speaking, i also need this kinda reminder at this moment.

thanks naz. hope everything turns out ok for u in then end :)

imah said...

kak, aja aja!!

violet said...

waaa..very good one this entry!! keep it up gurl!

justme said...

issh...teringatlah kat mung kakak..(ehhe, mcm lama sgt je tak balik rumah..=p.).teringin nak mendengar ayat 'anthony robbins ' mung tuh...

imah kak laaaagiii teringat...esp lawak2 + positiveness yg sgt amazing tuh..ehhe, cepatlah balik msia, nanti kita tengok cite jepun/korea bnyk2..okeh, sampai kakak tension..!..eheh

wahh..hari teringat pd semua org..ehhe..

arigato ghoyye =], glad knowing tht my writings can be a tiny help to others...