03 November 2005

Malam 1 Syawal

hmm..ntah kenapa, nak menulis tapi bila menghadap komputer je, hilang idea ntah kemana. Tak tahu nak mula di mana. Nak bercerita mcm2, tapi beku je otak ni. Agaknya ini ke yg dikata ' mental block'..? writer's block..? apa2 jelah..

Apa2 pun, Ramadhan baru berlalu, menyaksikan aku masih mcm dulu. MAcam nilah, tak bnyk perubahan sebelum dan sesudah Ramadhan. Sedangkan harapan dan azam pada awalnya sgt berdegar2. ISkk..Ya Allah, aku ulang kesilapan yg sama jugak, Ramadhan aku tak pergunakan sepenuhnya. Peluang yg Engkau bentang, endah tak endah aku sambut, sedang aku tak tahu masih berkesempatankah lagi utk bertemu Ramadhan yg seterusnya.Ya Allah..pertemukan kami dgn Ramadhan-Mu lagi...

Bila usia dh tak 'kanak2' lagi, ketibaan 1 Syawal sudah tak terasa apa sgt. Cuma nak kekalkan suasana meriah menyambutnya, agar kemesraan dan keseronokan sesama ahli keluarga tak hilang dgn peredaran usia. Lagi pulak bila melihatkan adik2 bersungguh excited, ( mcm aku dululah) ,jd berusaha utk pastikan mood raya sentiasa ada dlm diri, pabila tiba 1 Syawal. Persiapan raya kat rumah aku biasa dan sederhana, takde nak bertukar2 kusyen ke langsir..apa yg ada kita elokkan rupa, dan guna. Projek biskut raya pun ,ehhe..masih berjalan, cuma tak se'membazir' dulu, yg biasanya menyebabkan adalah 2-3 jenis biskut yg kurg laku bertapa lama dlm balang berbulan2 lepas raya. Sekarang, kitorg buat yg menjadi favourite adik beradik je, biskut cornflakes, coklat cip dan tart nenas gulung..dan beli 2-3 jenis yg lain sikit2. Sebenarnya apa yg best ialah proses membuat biskut beramai2 tu..yg akan melibatkan segenap tenaga adik beradik..( kecuali Abe, ..yg liat nak menolong tp menghadap biskut sebalang..eheh, ). Seorg tukang adun, seorg tukang bentuk dan hias, tukang bakar dan susun dlm balang. Hah..ada jugak 'tukang rasa', yg biasanya akan mendapat jelingan tajam dr yg lain.." ..tolong rasa je, sedap ke tidak.. ". Ehhee..bende2 mcm nilah yg menjadikan suasana menyambut Syawal lebih terasa gembiranya.

Bersempena kehadiran Syawal ni, aku pun nak mengambil kesempatan ni mengucapkan SELAMAT MENYAMBUT 'AIDILFITRI, semoga ada sikit perubahan kalau tak bnyk dlm diri kita, hasil didikan sebulan Ramadhan. Tak perlu berubah secara drastik atau yg besar2, yg kecil2 tapi istiqomah lebih baik. Kita usaha dan cuba buat yg terbaik lagi Ramadhan akan datang. Dan jugak , aku dgn rendah diri nak meminta maaf andai ada kata2 , tulisan atau perbuatan aku yg pernah menyakitkan atau mengguris hati sesiapa. Frankly, aku sgt menghargai semua pembaca yg mengunjungi blog nih, menyedari isi kandungannya hanya bende2 biasa dr fikiran aku, tapi mengetahui ada org membaca di luar sana, menjadikan aku lebih bersemangat utk menulis dan bercerita. ..terima kasih =]..

okeylah..mlm dh larut. Kena gosok baju raya utk esok hari..till later, Salam Lebaran..!

No comments: