29 December 2004

exams..exams..exams...

hari ni result PMR keluar, ..alhamdulillah, as expected, my dear sister, Nabilah, excelled with flying colours, managed to grab all the As' ..she was called to the Ministry of Education today, malam ni, boleh tgk muka dia dlm tv,,beaming with happiness and pride, omedeto dear bie!!

semalaman, dia berguling dgn muka ayam berak kapur dia, menantikan hari ni,..secretly, kitorg semua kind of expect dh she will 9A', cuma..yelah ,selagi tak nampak hitam putih atas kertas, dont want to put hopes too high. Never know what's really scarier, going for the exams itself, or waiting for the results. And alhamdulillah, praises and thanks to Allah, usaha bnyk mana pun, kalau tiada keberkatan dan keizinan- NYA, tak dpt merasa jugak nikmat kejayaan ni.

Sejak dari kecil, masa time sekolah rendah lagi, kami sgt2 dititikberatkan ttg getting good and high results dlm exams, tak kiralah, exam besar atau kecil. Ayah aku sgt tegas..( err..ke garang?), dan hal exam ni tak boleh main2 dgn dia. Seminggu sebelum exam, no TV for us. Kena berkurung dlm bilik, hadap buku, ..( time sekolah rendah, nak baca apa sgtlah,punya hadap sampai boleh hafal buku 'Rampaian Agama Islam ' masa tu..).Kadang2 kalau ade cerita best, kami 3 beradik ( kakak, aku dan imah ), akan mengintai dr tangga. Paling ngeri masa nak tunjuk report card kalau keputusannya bukan nombor 1 atau 2. Fuuh..rasa macam nak menerima hukuman mati lagaknya. Aku teringat lagi , ms tu darjah 2, memang salah aku jugaklah, masa tu bercuti di kampung, jd seronok sgt main dgn sepupu dan tgk cerita cina kat rumah nenek, buat tak dgr je suara ayah suruh baca buku sbb bukak aje cuti terus exam. Sekali aku cuma mampu dpt nombor 4, masih jelas dlm kepala, dan masih terasa rs takut dan kecut nak tunjuk buku report utk minta tandatangan ayah. Kata2 ayah masa tuh .." Jangan nak minta tandatangan ayah, ayah tak nak sign. Ayah dh pesan suruh baca buku, tapi dok ralit tgk tv. Lepas ni, tak boleh tgk tv, hanya boleh tengok 'nota berita' je.."..( 'nota berita' tu, berita kat tv lah..ayah aku panggil mcm tu..). Masa kecik dulu aku keras hati, aku tak menangis, tapi sebak dan sakitnya menahan tangisan, Tuhan shj yg tahu. Last2 ayah sign jugak, tu pun mama yg tolong minta kan, ayah nak bg pengajaran dan ingatan , study jgn main2. Kesan didikan ayah tu, sampai sekarang aku jd malu dan takut nak beritahu keputusan peperiksaan , kalau tak brp baik. Selalunya gi menyendeng kat mama dulu.

Tapi, aku sgt berterima kasih pada ayah, kalau bukan begitu aku dibentuk, aku tak tahu kat mana aku sekarang nih. Kalau masa dulu, ayah tak bergarang begitu, mungkin ketujuh2 kami tak capai apa yg kami dapat hari ini. Ayah dulu, krn aku tak berapa cekap dlm matematik, masa tu darjah enam, lepas sembahyang Zohor, aku akan pi bersila dpn ayah, dlm bilik dia, dia akan ajar aku matematik, siap dgn papan putih lagi..hehe, specialnya aku nih, atr banyak2 anak dia,aku aje yg dpt tuisyen special dr ayah...sbb aku aje yg selalu buat problem dlm matematik nih..Sampai sekarang aku tak masih tak cekap..=[..

oklah, enuff for now..utk sapa2 yg nak ambik exam tuh, do ur very best...USaha ..doa ..tawakkal..JIA you!

"..Allah tidak melihat kejayaan hamba-Nya, Dia melihat dan menilai usaha kita.."

No comments: